Oostelijke stadsuitleg

In het noordoostelijke deel van de stadsuitleg van Harlingen die in de laatste decennia van de zestiende eeuw tot stand kwam, was de Hoogstraat de belangrijke verbindingsstraat tussen de Noorderhaven en de Franekerpoort die de verkeersweg naar het oosten, naar Franeker en Leeuwarden markeerde.

In de Hoogstraat heeft de Hein Buisman stichting in 1986 een drietal panden gerestaureerd en in 2004 nog een. Het zijn panden van zeer uiteenlopende geleding en kwaliteiten; de indeling, detaillering, enz. verschillen sterk, verschillen die de afwisselende Hoogstraat toch sterk kenmerken. Aan de Rommelhaven is in 1979 een pand gerestaureerd en in 1995 nog een in de Scheerstraat. In de Nieuwstraat, oorspronkelijk onmiddellijk achter de stadsverdedigingswal, heeft restauratie van vier panden gezorgd dat deze straat niet zou verkommeren.