S T A D S W A N D E L I N G
40 jaar restauratie ervaring
in Harlingen
deel 5

Bij het volgen van de route slaat u bij de Bildtstraat linksaf, over het bruggetje.

Bildtstraat nr 12

In deze straat één restauratie op de oneven nummers nl. nr. 17. Bildtstraat  12 [1990] Dit pand valt op omdat het een stedebouwkundige mededeling doet. Niet de Zoutsloot kreeg het front maar de Bildtstraat. Een teken dat ten tijde van de bouw de Bildtsraat belangrijker was dan de Zoutsloot. (rond 1600). Deze straat was onderdeel van de belangrijke route naar het Bildt. Op de hoek een pothuis. Op het hele pand een hoog schilddak.

Bildtstraat nr 22

Nr. 22 [1986] Een groot woonhuis met een bezienswaardig achterhuis in de Droogstraat. Een mooie klokgevel, donkerbruin geschilderd en een grote zwartgekleurde spatlijst. Aan de achterkant een kamer met een verhoogd vloerniveau, een soort insteek om eronder ruimte te bieden voor een binnenhaard, een kelderachtige woonruimte. Omstreeks 1900 had ‘Jacob Kroon’ hier een galanteriewinkel.

Bildtstraat nr 24

Nr. 24 [2002]  Dit pand lijkt een beetje verstopt achter de grote pakhuizen Polen en Rusland De woning staat hoog op een kelder. De lage liggende vensters zijn duidelijk te zien.

Na de Bildtstraat steekt u de Noorderhaven over en u gaat over de brug richting het Stadhuis van Harlingen.

Stadhuis van Harlingen

Tijdens de Open Monumentendag is het Stadhuis te bezichtigen.

Vóór het stadhuis rechtsaf de Noorderhaven op.
Doorlopen totdat u aan de linkerkant Rinnertspijp ziet staan. (Na de Vismarkt).

Oude sluiskolk

Onder het plaveisel van dit bijzondere straatje ligt nog de overkluisde waterverbinding tussen de oude sluiskolk van de Grote Bredeplaats en de Noorderhaven. Ook zijn hier nog resten te vinden van een sluis.

Rinnertspijp van binnen

Dit straatje kreeg in het verleden verschillende bijnamen zoals: Klein Londen, White Chapel en Haarlemmerdijk… gezien deze namen zal het in ieder geval een levendig straatje zijn geweest. Hier twee restauraties , nrs. 1 en 4.

Rinnertspijp nr 1

Nr. 1 [1985] Een vrij groot pand dat ook dienst heeft gedaan als eau- de cologne fabriek van de firma Oolgaard. Niet te verwarren met de wijn waarin deze firma ook handelde. Bij de bouw(1895) van dit huis is goed rekening gehouden met de lichtval. De gevels ten zuiden en westen kregen de meeste ramen. Op het tentdak met rode Hollandse golfpannen een kajuit met hijsbalk.

Rinnertspijp nr 4

Nr. 4 [1993] Hier is duidelijk zichtbaar dat de Hein Buisman stichting het kleine eert. Ook dit is een woonhuis geweest. Gemêleerde gele steentjes in de voorgevel. Een flink verdiepte zolder; onder de goot een klein zoldervenster.

U loopt de Rinnertspijp uit  tot  de Grote Bredeplaats.
Hier slaat u linksaf.

Grote Bredeplaats nr 35

Nr. 35  Deze wandeling eindigt bij het pakhuis De Blauwe Hand. Al in de beginperiode van Buisman’s activiteiten was hij eigenaar van dit gebouw. Hij liet dit prachtige pakhuis restaureren en verhuurde het aan kunstenaars. Zo ontstonden hier allerlei culturele uitingen. Het is een fraai pand uit de renaissancetijd.

Het doel van de Hein Buisman stichting is
Het oude stadsschoon van de gemeente Harlingen zoveel mogelijk zeker te stellen”

Via deze rondwandeling heeft u een deel van de resultaten  kunnen bewonderen en hopelijk kunt u de  doelstelling beamen.

Terug naar beginpunt: Van af "De Blauwe Hand" over de Voorstraat naar museum
Het Hannemahuis,