Harlingen Franekereind 22

• Architect: R.Visser te Borger
  • Aannemer: Posthuma & Tigchelaar te Harlingen
1988

In 1988 is een drietal naast elkaar staande panden aan het Franekerend aangepakt: twee bedrijfspanden/pakhuizen kregen een stevige herstelbeurt en werden tot woning ingericht en een daarnaast staande woning werd gerestaureerd. Het smalle pakhuis op de hoek van de Zoutstraat, ooit de vetsmelterij van Smit, verkeerde in slechte staat en het leek niet veel mogelijkheden te hebben voor een tweede leven. De Hein Buisman Stichting heeft vaker bewezen ‘hopeloze’ gevallen aan te durven. Het pakhuis was diep, maar slechts een enkele laag hoog, maar had wel een hoge kap. Van die hoogte is met een vrijwel geheel opnieuw ingedeeld front gebruik gemaakt. Beneden is een eigenzinnig groot vierruitsvenster geplaatst en boven konden in de op volle breedte opgetrokken gevel een drietal rondboogvenstertjes gehandhaafd blijven. In het midden steekt daar het vlieringtopje bovenuit, met breed lijstwerk en een kijk-uit raampje. Met een knipoog naar het verleden is zo een modern front gemaakt. De toegangspartij ligt verdiept onder een latei in de zijgevel. Daar rijst boven de bakgoot op klossen de ruime, gebroken kap omhoog, gedekt met oranjerode, gegolfde Friese pan. Het schoonwerk van de gevels is wit gesausd wat een kleurenspel met het oranje dak en met het naastgelegen tweede voormalige pakhuis speelt.