Harlingen Grote Kerkstraat 22

• Architect: Flevum te Heerenveen
  • Aannemer: fa Huitenga te Harlingen
1998

In de flauwe binnenbocht van de Grote Kerkstraat zal dit in 1998 gerestaureerde pand in de negentiende eeuw, misschien zelfs wat eerder tot stand zijn gekomen. De vormentaal wijst op de negentiende eeuw; het gebruikte baksteenmateriaal – gemêleerd rood, appelbloesem en hier en daar wat geel – zou zelfs op een eeuw eerder kunnen wijzen. In 1766, toen het huidige pand er nog niet zal hebben gestaan, woonde in het toenmalige pand liefst vijf gezinnen. Het pand is een enkele, flinke bouwlaag hoog waarop een schildkap is geplaatst. Dat dak heeft rode, ongeglazuurde pannen en op de hoek is een nieuwe, forse schoorsteen met schoorsteenbord uitgemetseld. Op het voorschild staat een kajuit met profiellijsten en een T-vormig schuifvenster. De indeling van de voorgevel vertelt dat hier ooit een bedrijf, waarschijnlijk een winkel, met woning gevestigd is geweest. Aan de oostelijke zijde zit het voormalige bedrijfsgedeelte; het grote venster met de toegangspartij van glaspaneeldeur met bovenlicht in een samengesteld kozijn laat dat zien. Westelijk daarvan staat eenzelfde T-venster in de gevel. Alle muuropeningen kregen ontlastingen van koppenlaagjes. De deels gemetselde stoep kreeg, zoals bijna gebruikelijk bij de panden die de Hein Buisman Stichting restaureert, stoeppalen met kettingen aan de zijkanten. Bij de restauratie is dit pand verbonden met dat van Heiligeweg 17, zodat ze samen het hoekpand van Grote Kerkstraat en Heiligeweg als een winkelhaak omvatten.