Harlingen Kerkpoortstraat 01

• Architect: R.T.Kuipers te Harlingen
  • Aannemer: fa A.Nauta te Harlingen
1986

In 1974 was er sprake van een elf panden omvattend rehabilitatieplan van Kerkbuurt en Kerkstraat, waarin de stichting eventueel zou gaan participeren. Het is anders uitgepakt, maar aan het begin en het eind van de Kerkpoortstraat heeft de stichting wel twee panden gerestaureerd. De eenvoudige woning Kerkpoortstraat 1, waar vroeger een palingrokerij achter stond, vormt samen met de buurwoning één pand van een bouwlaag met een grote dwarskap tussen tuitgevels. Op de hoek van de Lammert Warndersteeg bezit de tuitgevel gevellijsten met klemdelen. De gevel heeft daar drie onregelmatig geplaatste venstertjes. Het gehele pand is opgetrokken van gele baksteen; de gevel van de buurwoning is lichtgrijs geschilderd. De woning heeft een deur met bovenlicht en twee gekoppelde T-vensters in één kozijn. De geprofileerde goot rust op bewerkte klossen. Op het dak liggen rode Hollandse golfpannen. De woning is in 1986 gerestaureerd.