Harlingen Kerkpoortstraat 55

• Architect: Alynia architecten te Harlingen
  • Aannemer: Draisma Makkum
1996

Na de voltooiing van de stadsvernieuwing van Almenum, bleven er nog een paar panden in die omgeving die een opknapbeurt verdienden. De Hein Buisman Stichting had in 1987 op een zichtlocatie aan de Kerkpoortstraat nummer 57 al aangepakt, maar op de andere hoek met Rapenburg was het andere pand met klokgevel – nummer 55 – met het naastliggende pand –nummer 53 nog in gebruik bij bakkerij Bijlsma. Nadat die naar de Voorstraat was verhuisd kon de stichting deze twee panden restaureren, of juister gezegd reconstrueren. De panden zijn zorgvuldig naar oud model opnieuw gebouwd. Het hoekpand bezit een klokgevel met klauwstukken en een segmentpas met schouders ter bekroning. Het is eigenlijk één volledige bouwlaag een zolder en een kleine vliering hoog. Beneden is de voorgevel geopend met een smalle deur met bovenlicht en twee zesruitsvensters, boven met twee kleinere vierruitsvensters en een nog kleiner venster. Al deze vensters worden door hanenkammen ontlast. Achter in de zijgevel staan twee smalle vensters. De gevels zijn gemetseld van gele baksteen. De zadelkap is gedekt met oranjerode Friese gegolfde pannen en op het zijschild is een bescheiden kajuit geplaatst. De stoep is afgegrensd met stoeppalen en kettingen.