Harlingen Zoutsloot 76

• Architect: J.D.vd Molen te Sneek
  • Aannemer: J.Bloemsma te Achlum
1973

Het hoekpand van het L-vormige complex, gelegen aan Zoutsloot en Herenwaltje is in 1975 door de Hein Buisman stichting gerestaureerd. Hier is het muurwerk van de begane grond niet gepleisterd maar gesausd in een lichte tint, waardoor niet zichtbaar is dat het opgetrokken is van gele baksteen. Onder aan de gevel bij de stoep is wel een gepleisterde en donker geschilderde spatlijst aangebracht.

De deur zit aan de Zoutsloot-zijde. Deze is voorzien van een bovenlicht met kleine roeden. Er zitten twee zesruitsvensters naast. Bij de hoek zitten aan beide zijden negenruits schuifvensters en aan de zijde van het waltje bevindt zich de achterdeur, opnieuw met een bovenlicht en een klein raampje. Op de hoek van het met rode Hollandse golfpannen gedekte dak is een forse schoorsteen uitgemetseld. Deze markeert de overgang van de enigszins in hoogte verschillende kappen. De bakgoten rusten op houten klossen.