Harlingen Schritsen 25

• Architect: J.D.vd Molen te Sneek
  • Aannemer: fa Huitenga te Harlingen
1988

Voor 1988 leek de stempelstructuur om de gevel overeind te houden wel een abstract kunstwerk. Het bewees in elk geval dat er voor de Hein Buisman Stichting eigenlijk geen hopeloze gevallen zijn. Het is een pand met twee volledige bouwlagen, waarboven zich onder het zadeldak nog een zolder tussen tuitgevels bevindt. De voorgevel is gestukadoord en in de pleister zijn horizontale schijnvoegen getrokken. Op de begane grond vertoont de voorgevel aan de westzijde twee deuren, een (oorspronkelijk) voor de bovenwoning en een voor het bedrijf op de begane grond, beide met drieledige bovenlichten. Naast de bedrijfsdeur staan na een dubbelbrede stijl twee hooggeplaatste zesruitsvensters in een gezamenlijk kozijn. De begane grond wordt met een vlakke band voorzien van profiellijstjes afgesloten. Dit lijstwerk is bij de restauratie toegevoegd. Op de verdieping staan twee relatief kleine zesruitsvensters en de zolder wordt verlicht door een negenruits schuifvenster. De geveltop bezit dekplaten, schouders en een brede pinakel. Het pand staat er vijftien jaar na restauratie nog zeer verzorgd bij.

19851120 Opmeting tekening Schritsen 25
19861009 Bestek en voorwaarden Schritsen 25