Harlingen Heiligeweg 46

• Architect: J.D.vd Molen te Sneek
  • Aannemer: fa A.Nauta te Harlingen
1976

Bij de aanpak van het pand Heiligeweg 46 in 1976 is er zoveel gewijzigd, dat er eerder gesproken moet worden van een renovatie dan van een restauratie. Het pand is meer dan 1,20 meter verhoogd, alle raampartijen zijn verplaatst en de deur die in de voorgevel samen met een raam een puitje vormde, is verdwenen. Dat was laatstelijk voor kruidenier Voogd, die er tot na de Tweede Wereldoorlog zijn winkel had. Het voorhuis is een negentiende-eeuws pand van twee bouwlagen met een zadeldak tussen tuitgevels. De voorgevel is van roodbruine, de zijgevel (die bij de renovatie vrij is gemaakt van pleister) van gele baksteen gemetseld. Thans bezit de voorgevel beneden twee zestienruits schuifvensters die, net als de negenruits schuifvensters van verdieping en zolder, kozijnen hebben met licht getoogde bovendorpels. Het zoldervenster kreeg ter afdekking een koppenlaagje; de overige ramen anderhalve steens hoge hanenkammen. De tuitgevels hebben schouders, pinakels en houten gevellijsten en het dak is gedekt met rode Hollandse golfpannen. De steeg aan de linkerzijde is gedeeltelijk overwelfd. In de gevel resulteerde dit in een gemetseld kwartrond toogje. De steeg is afgesloten met een lattenhek. De toegang tot het huis is te vinden in de Kruisstraat, in een hal tussen het voorhuis en het achterhuis, dat een keuken met daarboven een slaapkamer bevat.

19750601 bestek renoveren Heiligeweg 46
19760201 bestek voor schilderwerk Heiligeweg 46