Harlingen Lanen 48

• Architect: J.D.vd Molen te Sneek
  • Aannemer: J.Bloemsma te Achlum
1975

De Hein Buisman Stichting restaureerde het toen in zeer slechte staat bevindende pand in 1975, waarbij de kap en de geveltop vrijwel geheel vernieuwd moesten worden. Tegen de achterzijde was in het verleden een in tweeën bewoond dwarshuis aangebouwd. Aan de westzijde leunt het huis enigszins over de steeg heen, waar overkraging van het buurpand de steeg, de Woudemanssteeg,  al gedeeltelijk overdekte.

Het rechthoekige pand is twee bouwlagen hoog met een zadeldak tussen tuitgevels. De tuit bezit schouders, een pinakel op de top en deklijsten. Het metselwerk is lichtgrijs geverfd en de zwart geverfde gevelankers die balklagen van kap en vloeren met de voorgevel verbinden, contrasteren op deze achtergrond. Beneden heeft het pand een vrij kleine deur met bovenlicht en een breed negenruitsvenster; op de verdieping twee zesruitsvensters en voor de zolder is in de geveltop een vierlichtsvenster aangebracht. Lanen 48 is een eenvoudig pand waarvan het kenmerkende leunen naar de steeg bij restauratie gerespecteerd is.

19720201 bestek en voorwaarden Lanen 48