Harlingen Vijver 2

• Restauratie: 1974
  • Architect: W.vd Zee te Harlingen
1974

De geregistreerde monumenten Vijver 2 en 4, daterend uit het midden van de zeventiende eeuw, zijn in 1974 door de Hein Buisman stichting gerestaureerd en worden thans als één woning gebruikt. Ze vormen samen een aantrekkelijk paar met trapgevels die in grote lijnen een zelfde type woonhuis vertegenwoordigen, maar op vrijwel alle details verschillen. Vijver 2 staat op de hoek van de Hondenstraat en heeft aan die zijde een pothuis met twee kleine raampjes. In de zijgevel volgen dan nog twee grote schuiframen met een zeer kleine roedeverdeling die 18 ruitjes per raam vormen. Het pand heeft een zadeldak met rode Hollandse golfpannen tussen topgevels, waarvan de representatieve voorgevel de vorm van een trap kreeg. De treden van de geveltrap zijn afgedekt met geprofileerde platen natuursteen, de gevelankers tonen de plaatsen waar de gordingen van de kap aan de gevel zijn bevestigd. Het metselwerk van een kleine maat baksteen is geverfd in een paarsrode dodekopverf. Beneden zitten twee ramen met zeslichtvensters en de in een stevig kozijn gevatte paneeldeur met een groot bovenlicht, die in een decoratieve rondpasvorm gesneden is. Op de verdieping zitten twee schuifvensters die door een dichte roedeverdeling ieder liefst 20 ruitjes bezitten. De geveltop heeft een twaalflichtsraampje in een gedrukte vorm. De stoep wordt afgegrensd door hoge stoeppalen met kettingen.

19710914 Techniche omschrijving Vijver 2-4