Harlingen Zoutsloot 45

• Architect: J.D. vd Molen te Sneek
  • Aannemer: J. Bloemsma te Achlum
1974

De panden Zoutsloot 43 en 45, door de Hein Buisman stichting gerestaureerd in 1967 en 1974 vormen een aantrekkelijk paar met hun gevarieerde klokgevels uit het einde van de achttiende eeuw. Ze vallen op, omdat ze tussen panden staan met veel eenvoudiger tuitgevels.

Zoutsloot 45 bezit tussen de vensters van de zolderverdieping een kleurige gevelsteen met een zeilschip. De steen zit er al sinds mensenheugenis. Er staat een datering op, 1668, die niet met de leeftijd van de voorgevel overeenkomt, want die is zeker van ruim honderd jaar later. Misschien is aan het einde van de achttiende eeuw alleen de voorgevel vernieuwd. Een andere mogelijkheid is dat het stenen schip uit een ander pand afkomstig is. In de gevelsteen zijn bovendien initialen gegrift L.I. en O.C., een Lieuwe Intesz. en Oeke Cornelisdr. of zo, zullen de steen hebben laten maken.

De klokgevel bezit aan de zijkanten schouderplaten met gebeeldhouwde voluutkrullen en een geschouderde en getoogde bekronende lijst van natuursteen. De gevelankers die een beetje wegvallen omdat de gevel zeer donker, bijna zwart geschilderd is, geven de niveaus aan van de vloeren en de nokbalk. Beneden links zit de paneeldeur met bovenlicht van kleine ruitjes. Ook de beide schuifvensters hebben een kleine roedeverdeling, wat twintigruitsvensters opleverde. Boven zitten zestienruits schuifvensters. De vliering wordt verlicht door een klein vierruits raampje. Vóór het huis heeft de stoep hardstenen palen met stangen. Bij de restauratie kreeg het pand een volkomen ander karakter: de negentiende-eeuwse lichte pleisterlaag werd verwijderd en het metselwerk donker geverfd.

19720201 Bestek en voorwaarden Zoutsloot 45