Harlingen Zoutsloot 65

• Architect: J.D. vd Molen te Sneek
  • Aannemer: J. Bloemsma te Achlum
1974

Vlak bij de hoek van de Karremanstraat staat het opmerkelijke pand nummer 65 aan de Zoutsloot, dat in 1974 door de Hein Buisman stichting is gerestaureerd. Het was vroeger de woning van ‘sterke Herman’ (Tigchelaar) die in turf en kolen handelde. Het is een laag dwars geplaatst pand met een hoog zadeldak tussen tuitgevels. Het van plaatselijke gele baksteen gebouwde huis dateert vermoedelijk uit de achttiende eeuw. In de voorgevel zit een afzonderlijk raam met een negenruitsvenster en een alleraardigst triplet van de deur met bovenlicht, geflankeerd door negenruitsvensters. Boven de muuropeningen zijn koppenlagen gemetseld. De bakgoot rust op ijzeren steunen. Op het hoge, met rode golfpannen gedekte voorschild van het dak is een grote kajuit uitgemetseld. Deze bevat een dubbel zesruitsvenster en wordt bekroond door een fronton, een driehoekig, door enig lijstwerk geprofileerd element dat eigenlijk iets te gedrukt is om werkelijk indruk te maken. De zijgevels hebben tuitvormen en zijn met vlechtingen gemetseld. Achter in de westelijke geveltop zit een kloosterkozijn met luikje en ruitjes. Beide zijgevels worden bekroond door een stevige schoorsteen. Nadat dit monument gerestaureerd was, is met succes aan de buren van nr. 63 gevraagd om de raamindeling aan te passen.

19690601 korte omschrijving van de werken Zoutsloot 65